Communicatie leidt niet tot verandering

Communicatie. Hét instrument waarop organisaties inzetten voor verandering. Maar het blijkt onvoldoende. Want hiermee hebben medewerkers zich de beoogde manier van werken nog niet eigen gemaakt. En daar wringt het schoentje.

Grote inspanningen, voor incrementele verbeteringen

Diensten die kreunen onder het vele werk? Die kampen meestal ook met ontevreden klanten. Wordt de druk onhoudbaar? Dan moet het anders en beter – en terecht!

De organisatie stelt een projectteam samen, roept consultants in en stelt ambitieuze verbeterdoelstellingen. Het team duikt de analysefase in, en komt de creatieve fase uit met conclusies en aanbevelingen. De directie geeft een Go voor de quick wins en voor de budgetvriendelijke initiatieven.

De communicatiemolen gaat van start: verfrissende affiches, spectaculaire powerpoints en opgesmukte procesnota’s circuleren via roadshows, het bedrijfsblad, intranet, teamgesprekken, … So far so good.

De communicatieronde zit erop? Nu zijn de medewerkers aan zet.  Zij moeten ‘het nu gaan doen’. Met z’n allen gaan ze door een strak gepland opleidingstraject en krijgen ze een nieuwe procesnota.

En wat brengt zo’n verandertraject finaal op? Wel, doorgaans niet meer dan een paar incrementele verbeteringen. Die de klant met moeite ondervindt.

Nog geen jaar later, stelt de organisatie vast dat ze opnieuw kampen met torenhoge werkdruk. Gedemotiveerde medewerkers en deloyale klanten. En dat ondanks al die moeite?!

Zichtbaar resultaat, samen met gemotiveerde medewerkers 

Ga je voor ‘grondig beter’? Wel, dat vraagt ‘grondig anders’.

Maak gebruik van de expertise van uw medewerkers op het terrein. Zij kennen als geen ander de hiaten van de huidige werkwijze.

Vorm met hen een klein team van gemotiveerde medewerkers. Geef hen de kans om de nieuwe manier van werken zelf mee vorm te geven. En te testen in de praktijk. De verandering is al gaande. Stapsgewijs maken ze zich de nieuwe werkwijze eigen.

Laat hen ervaren hoe het voelt om met die nieuwe werkwijze te scoren bij klanten. Zo creëer je goesting voor verandering. En maak je langzaam maar zeker een voelbaar verschil in efficiëntie én voor uw klanten.

Stéphanie-'tFelt-Customer-Strategy-Expert
Geschreven door Stéphanie ’t Felt Customer Strategy Expert @ Onestone